Wat is nu precies dat gezond ontbijt waar men het zo vaak over heeft? Is het goed en veel eten of is het goed en evenwichtig eten? Wat men ook beweert, een ontbijt dient om de dag goed en energiek te beginnen. Je punt geen energie uit te weinig voedingsstoffen. Maar anderzijds is een té uitgebreid ontbijt met veel vetten ook niet echt aan te raden. Het maakt je loom en je valt snel zonder energie. Wij gingen voor jou op zoek naar wat een ontbijt zoal moet bevatten. Lees er hier alles over. Vanaf nu hoef je je niet meer tevreden te stellen met een croissantje en een kop koffie of een vruchtensapje uit een brik. Wij weten wel beter en willen dit in dit artikel graag met jou delen. Geniet alvast van je ontbijt!

1. Zorg voor energie

Je ontbijt zorgt ervoor dat je het eerste gedeelte van de dag doorkomt zonder honger of zonder dat je je flauw gaat voelen. Kies voor energierijke voeding voor je ontbijt. Eiwitten en koolhydraten zijn ideaal om de dag te beginnen. Wat denk je van een lekker spiegeleitje of een omelet? Het is snel klaar en het geeft jou een boost aan energie. Denk bijvoorbeeld aan een portie fruit in de vorm van een fruitsalade. Of denk aan een schijfje komkommer of tomaat tussen je brood. Zo krijg je een lekker én voedzaam ontbijt.

2. Kies de juiste vetten uit

Je mag best wel vet eten ’s morgens, maar ga voor gezonde vetten. Denk bijvoorbeeld aan margarine op basis van plantaardige vetten. Of wat denk je van een laagje pindakaas op je brood of een portie noten voor je ontbijt? Het is alvast een heel stuk gezonder dan dierlijke vetten.

3. Kies voor volkoren granen

Bij volkoren granen zijn de vliesjes van het graan niet verwijderd. Zij zijn vezelrijk en bieden een verzadigd gevoel. Met andere woorden: je zal minder snel terug honger krijgen. Deze vezels zorgen ook voor een goede spijsvertering. Denk bijvoorbeeld aan havermout of volkoren crackers.

4. Ga voor variatie

Van zodra je beslist hebt om wat gezonder te gaan eten, is het de bedoeling dat je deze nieuwe manier van eten lang volhoudt. Elke dag hetzelfde eten is niet wat je wil. Zorg daarom voor variatie. Er is voldoende informatie op internet te vinden om je ontbijt telkens weer anders te maken. Maak van je ontbijt een feestje. Zo voel je je verwend en kijk je elke dag terug uit naar je gezonde ontbijt.

5. Niet veel tijd? Plan op voorhand!

Heel wat mensen beweren dat ze geen gezond ontbijt nemen omdat ze geen tijd hebben. Snel een koek halen bij de bakker en op het werk met een kopje koffie binnenschrokken is voor velen nog de enige manier van ontbijten. Het kan anders! Je kunt al heel wat zaken voor je ontbijt van de dag tevoren voorbereiden. Kleed je tafel de avond tevoren gezellig aan. Maak eens een grote portie gezonde muffins. Deze blijven wel een paar dagen goed. Zorg ervoor dat er altijd vers fruit in huis is. Een appel of een banaan geven heel wat energie en zijn kant-en-klaar om te eten.

Met deze tips heb jij geen enkele reden meer om nog ongezond te ontbijten, toch?