Wanneer we aan de gezondheid van werknemers denken, is het gebruikelijk om mogelijke veiligheidsproblemen in de werkroutine of zelfs ziekten zoals zwaarlijvigheid en hoge bloeddruk te associëren. Er moet echter ook aandacht worden besteed aan de geestelijke gezondheid op het werk, de verzwarende factoren en de manieren om voor het menselijk kapitaal te zorgen.
De toename van aandoeningen zoals burn-out onder professionals toont aan dat de zorg voor de geestelijke gezondheid in bedrijven tekortschiet. Hoge stressniveaus wijzen erop dat er iets mis is in het organisatieklimaat en in de vorm van het management. Het resultaat is minder productieve werknemers en een hoger ziekteverzuim en personeelsverloop. Daarom geven wij in dit artikel enkele essentiële tips over hoe je de geestelijke gezondheid in jouw bedrijf kunt bevorderen. Bekijk ze!
1. De prestaties van de werknemers opvolgen en voortdurend feedback geven
De nabijheid tussen leiders en teamleden is een goede manier om geestelijke gezondheidsproblemen op te sporen en verbeteringen op dit punt te bevorderen. Managers kunnen verschillende instrumenten gebruiken om de prestaties van de professionals op te volgen.
Tot de middelen behoren de prestatie-evaluaties en de praktijk van de feedback. Hiermee kan de manager begrijpen welke perspectieven elke werknemer heeft over de leiding, de functie en het bedrijf. Bovendien is het mogelijk om met elke beroepsbeoefenaar de mogelijkheden voor verbetering van zijn/haar prestaties te delen.
2. Bevordering van gezonde interne communicatie
Het gebrek aan gezonde communicatie binnen de bedrijven is een van de grote oorzaken van relationele problemen die uiteindelijk de geestelijke gezondheid van de medewerkers schaden.
Situaties zoals gebrek aan duidelijke regels, misbruik van morele orde en buitensporige concurrentie veroorzaken schade aan het organisatieklimaat. Voor het management is het van essentieel belang een duidelijk communicatiebeleid vast te stellen, dat dergelijke gevallen voorkomt en de professionals de autonomie geeft om verbeteringen door te voeren.
3. De beoefening van fysieke activiteiten aanmoedigen
De stress van de werkroutine is vaak onvermijdelijk, met uitdagende eisen en deadlines die gehaald moeten worden. Het management kan echter bepaalde praktijken aanmoedigen die deze belasting waaraan veel beroepsbeoefenaars blootstaan, kunnen verlichten.
Lichamelijke activiteiten bevorderen bijvoorbeeld niet alleen de lichamelijke gezondheid, maar dragen ook bij tot de psychologische gezondheid, door de productie van geluks- en welzijn hormonen. Daarnaast kunnen praktijken zoals meditatie helpen zorgen voor een groter emotioneel evenwicht, zelfkennis en levenskwaliteit.
4. Uitvoering van een programma voor levenskwaliteit
De bedrijfsleiding kan de grote promotor zijn van geestelijke gezondheid op het werk en een van de manieren om dit duidelijk en effectief te doen is door een programma voor levenskwaliteit te implementeren. In dit model toont de organisatie betrokkenheid bij het zorgen voor haar menselijk kapitaal en het waarderen van professionals.
Het programma voor levenskwaliteit kan betrekking hebben op de fysieke en psychologische aspecten van gezondheid, het creëren van bewustmaking strategieën, het aanbieden van bedrijfsvoordelen en het ondersteunen van de behoeften van de teams.